Samen duurzaam

Oriëntatie van uw dak niet geschikt voor zonnepanelen? Denk eens aan zonnestroom via de pergola..

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

De nagellak van Zoya staat voor kwaliteit, bevat alleen gezonde, natuurlijke ingrediënten en bovendien is het vrij van dierlijke producten.

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

zoya milieuvriendelijke nagellakDe nagellak van Zoya staat voor kwaliteit, bevat alleen gezonde, natuurlijke ingrediënten en bovendien is het vrij van dierlijke producten. De lak blijft lang op natuurlijke nagels zitten en Zoya is zelfs uitgeroepen tot langst dragende nagellak door Woman's Health Magazine.

Zoya was de allereerste die een langdragende nagellak zonder giftige stoffen zoals Formaldehyde op de markt brachten, óók kwamen zij als eerste met een sneldrogende topcoat.

Hoe te gebruiken:
1 a 2 lagen Zoya nagellak aanbrengen. Maak je look af met Zoya Armor topcoat.

De diverse Zoyanagellakken

Stuur een oud overhemd en laat er een nieuwe boxershort van maken.

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

boxershortJe kunt je eigen versleten overhemden insturen naar het Groningse werklokaal van Van Hulley. Je krijgt er dan een boxershort voor terug. De boxershorts worden genaaid door vrouwen die anders niet gemakkelijk aan het werk zouden kunnen. Dus je geeft jezelf niet alleen een kadootje, maar ook anderen help je met je aankoop. Dat niet alleen, je helpt ook het milieu én er hoeft het gaat om eerlijke handel.

Meer informatie bij Vanhully

De beestachtige bio-industrie pompt gezonde dieren vol antibiotica

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

De wrede bio-industrie pompt gezonde dieren vol antibiotica en produceert hiermee resistente superbacteriën die dodelijk voor mensen kunnen zijn. Maar als wij nu snel de handen ineenslaan, kunnen wij ervoor zorgen dat er Europese wetgeving komt die dieren en onze gezondheid beschermt -- hierna gaan we wereldwijd actievoeren. Teken nu:

TEKEN DE PETITIE

De beestachtige bio-industrie pompt gezonde dieren vol antibiotica zodat ze sneller, meer, en goedkoper vlees produceren. Deze krankzinnige mishandeling leidt daarbij ook tot resistente superbacteriën die dodelijk voor mensen kunnen zijn!

Verschillende Europese landen hebben het gebruik van antibiotica al drastisch teruggedrongen, en nu onderhandelen de EU-ministers over wetten voor het hele continent.

Tegelijkertijd dierenmishandeling voorkomen en mensenlevens redden is zo logisch dat zelfs McDonald’s aangekondigd heeft dat het zal stoppen met het verkopen van antibiotica-kip in de VS. Maar de agrarische en farmaceutische lobby zet alles op alles om de nieuwe EU-wetten tegen te houden.

Morgen komen ministers uit heel Europa bijeen, en veel van hen hebben nog geen beslissing genomen. Laten wij een miljoenenoproep doen voor een verbod op het wrede en dodelijke gebruik van antibiotica in megastallen, en dit aan ieder van hen afleveren. Zodra wij in Europa gewonnen hebben, gaan we met onze oproep de wereld rond. Teken nu, en deel dit met iedereen:

https://secure.avaaz.org/nl/antibiotics_factory_farms_loc/?bnUBzhb&v=57969

De Wereldgezondheidsorganisatie heeft duidelijk gewaarschuwd voor het gevaar dat superbacteriën antibiotica onbruikbaar kunnen maken in de strijd tegen besmettelijke ziekten zoals tuberculose of longontsteking. De moderne geneeskunde is grotendeels afhankelijk antibiotica, van kankerbehandelingen tot chirurgie, en een belangrijk onderzoek schat in dat er jaarlijks 10 miljoen mensen meer zullen sterven in 2050 als we antibiotica niet redden.

Een constante lage dosis antibiotica vormt een broedplaats voor superbacteriën. Verkeerd gebruik bij mensen draagt ook bij aan toenemende resistentie, maar de hoeveelheid antibiotica die aan vee gegeven wordt is gigantisch, en hier wordt te weinig aan gedaan -- twee derde van alle antibiotica in zowel Europa als de VS!

Velen zouden gevaarlijke megastallen het liefst voor eens en altijd zien sluiten. Deze nieuwe EU-wetgeving zal een enorme stap voorwaarts zijn op weg naar verbetering van dierenwelzijn, en verbetering van de volksgezondheid. Maar volgens deskundigen ervaren de ministers geen publieke druk om stappen te zetten -- wij kunnen hier nu verandering in brengen.

Teken de petitie en zeg het voort -- zodra we een miljoen ondertekenaars bereiken, zal Avaaz opiniepeilingen uitvoeren en samenwerken met de landen die op dit gebied vooroplopen om onze petitie rechtstreeks af te leveren bij de EU-vergadering:

https://secure.avaaz.org/nl/antibiotics_factory_farms_loc/?bnUBzhb&v=57969

MEER INFORMATIE

Excessief gebruik antibiotica bedreigt wereldgezondheid (Wereld Morgen)
http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2014/08/28/excessief-gebruik-antibiotica-bedreigt-wereldgezondheid

'Antibiotica in veehouderij neemt explosief toe' (Volkskrant)
http://www.volkskrant.nl/economie/antibiotica-in-veehouderij-neemt-explosief-toe~a3942208/

McDonald's weert antibiotica-kip (Telegraaf)
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/23762772/__McDonald_s_weert_antibiotica-kip__.html

In het Engels:

Voedsel, landbouw en antibiotica: een gezondheidsuitdaging voor het bedrijfsleven (The Guardian)
http://www.theguardian.com/sustainable-business/food-farming-antibiotics-health-challenge-business

Farmaceutica: de medicijnen in diervoeding en het gevaar voor de mens (Reuters)
http://www.reuters.com/investigates/special-report/farmaceuticals-the-drugs-fed-to-farm-animals-and-the-risks-posed-to-humans/#article-1-superbugs 

Resistentie tegen antibiotica nu 'mondiale dreiging', waarschuwt Wereldgezondheidsorganisatie (BBC)
http://www.bbc.com/news/health-27204988

KFC onder druk nadat McDonald's zegt dat er geen antibiotica in kip zit (Reuters)
http://www.reuters.com/article/2015/03/12/us-usa-antibiotics-yum-insight-idUSKBN0M80B720150312






 

Ahold weigert tomatenplukkers 1 cent extra

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Doe mee om aandeelhouders en bestuur van Ahold op te roepen het Fair Food Program van de Coalition of Immokalee Workers te tekenen. Voor betere rechten, beter loon en een stem voor landarbeiders aan de onderkant van de Ahold´s aanvoerketen. -
Help calling for Ahold shareholders and CEOs to sign the Fair Food Program of the Coalition of Immokalee Workers. For better rights, wages and a voice for land workers at the bottom of the supply chain of supermarket corporation Ahold.

Graag informeren we jullie hieronder over een belangrijk evenement ter ondersteuning van rechtvaardigheid voor landarbeiders op 15 april aanstaande. Wij hopen dat je mee kunt doen en dat je dit bericht ook verder verspreidt in je netwerken! Fijn als je ons wilt laten weten of je komt, via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Verder komt er ook nog een open brief aan die binnenkort ter ondertekening beschikbaar zal zijn. Als je een organisatie vertegenwoordigt die geïnteresseerd zou kunnen zijn in het ondertekenen daarvan, laat het ons weten via ons emailadres, dan sturen we de informatie aan je op.
De komende dagen volgen meer details op de campagnepagina op facebook en op de pagina van het evenement.

* 15 april 2015: Picket-line voor Fair Food, bij de aandeelhoudersvergadering van Ahold

Tijd: 12.00 – 14.30 uur
Locatie: Muziekgebouw aan ‘t IJ, Piet Heinkade 1, Amsterdam

Waarom? In de afgelopen 5 jaar hebben Nederlandse burgers en sociale bewegingen Ahold opgeroepen om een Fair Food overeenkomst te tekenen om bescherming te bieden tegen moderne slavernij in de aanvoerketen. Deze overeenkomst is onderdeel van een programma waar de stem van de werker een belangrijke plek heeft: het gaat hier om worker-driven social responsibility. Dit is ontwikkeld door de in Florida gevestigde landarbeidersorganisatie Coalition of Immokalee Workers (CIW), waarvan de leden, vaak in een situatie van uitbuiting, de tomaten plukken die in de winkels van Ahold in de VS verkocht worden. Sluit je aan bij de CIW en Nederlandse arbeiders en activisten met de eis aan Ahold om rechtvaardigheid in de keten te verzekeren en om druk uit te oefenen op het bedrijf om het Fair Food programma nu zonder verder uitstel te ondertekenen.

Welkom dus op een leuke en levendige picket op de 15e april. Als het kan, kom dan in Albert Heijn blauw (maar dat hoeft natuurlijk niet). Er zullen borden en spandoeken beschikbaar zijn; maar voel je vrij zelf wat mee te nemen.

Greenpeace nieuws

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Groenkapje

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Groenkapje

Promoot Ecologische leefstijl en is het style icoon van FRISGROEN
  • Zomers pak & borrel9 June 2017, 1:47 pm
    Zomerse look samengesteld uit een colbert van Dutch Spirit en een spijkerbroek van Mud Jeans. En een zomerse borrel vrimibo! Naast het dragen van een pak kiezen mannen eerder voor een colbert op een nette broek of jeans in de zomer. Daar haakt DutchSpirit op in. Naast dat zij prachtige pakken op maat maken, zijn er ook heerlijk zittende, stijlvolle en trendy colberts. Voor heren én voor dames. Een zomerse actie! Betaal in de maanden juni en juli 20% minder voor een trendy en duurzame zomerlook: een colbert gecombineerd met een spijkerbroek van Mud Jeans. Kies je bijvoorbeeld voor een colbert van € 395 en een jeans van € 99, dan betaal je voor het geheel slechts € 395. De stof, het dessin, de voering en de knopen van je colbert kies je uiteraard zelf. Bij DutchSpirit gaat het kopen van een pak anders. Eerst een kop koffie aan de stamtafel  en op je gemak kies je een stof. Ook krijg je alle mogelijkheden en stijlen te zien. Daarna worden de maten opgemeten en gaan ze voor je aan de slag! Zij zorgen ervoor dat je nieuwe pak helemaal aan je wensen voldoet en je als gegoten zit. Maar Dutch Spirit maakt het nog aantrekkelijker … Vrimibo De kans is groot dat je collega’s, vrienden of familieleden ook niet staan te popelen om te gaan shoppen voor een nieuwe look. Kom daarom gewoon samen naar de vrijdagmiddagborrel bij DutchSpirit. De ideale gelegenheid voor de aanschaf van een mooi nieuw maatpak terwijl jullie bijpraten over mvo of welk onderwerp dan ook. Zij zorgen voor een drankje en iets te knabbelen. Ondertussen stellen jullie per persoon met onze tailor Désiré het pak van je keuze samen. Shoppen was nog nooit zo gezellig en leuk. De exclusieve vrimibo’s organiseert DutchSpirit vanaf vier personen op eigen locatie in Arnhem.
  • Positive Icons by MYOMY do goods29 May 2017, 10:11 pm
    MYOMY do goods lanceert Positive Icons Campagne Op 29 mei heeft MYOMY do goods de Positive Icons campagne gelanceerd. Het Nederlandse high end modemerk met een groen hart deelt tijdens deze campagne iconische portretten en verhalen van makers en dragers van de leren design MYOMY tassen. Zij maken met de productie en de aankoop van de duurzame design tassen de wereld een beetje mooier en beter. MYOMY wil met de campagne mensen inspireren om bij te dragen aan een betere wereld. Actrice  en duurzame fashionista Victoria Koblenko lanceerde de campagne in de monumentale Metaal Kathedraal in Utrecht in het bijzijn van vele prominente makers en dragers van de MYOMY tassen. Onder de aanwezigen bevond zich onder anderen Irani Sen, directeur van het Craft Resource Center in Calcutta, waar alle MYOMY tassen duurzaam en fairtrade met de hand gemaakt worden. Marja Baas, oprichter en directeur van MYOMY do goods: “Met deze campagne willen we aantonen dat iedereen een ‘Positive Icon’ kan zijn en een impact kan maken. Hoe klein of groot ook. Of je nu een verantwoorde tas maakt of draagt of op een hele andere manier.” Positive Icons Campagne MYOMY do goods deelt iconische portretten en verhalen van makers en dragers van de duurzame design tassen op haar eigen website en op de social media kanalen. Zij maken met de productie en de aankoop van de tassen de wereld een beetje mooier en beter en doen allemaal op hun eigen manier iets bijzonders. Het bedrijf wil met deze verhalen ook anderen inspireren om een impact te maken. Iedere drager is uniek en beleeft een eigen verhaal met zijn of haar tas. De campagne nodigt mensen uit om portretten en verhalen van en over zichzelf te posten. Iedereen die een tas van MYOMY do goods heeft kan een eigen foto plaatsen op social media kanalen met deze tas en de zin: ‘I AM …… and I do good. #PositiveIcons, MYOMY’. Daarmee maken ze kans op een reis voor twee personen naar de makers in India. Kijk voor meer informatie over MYOMY do goods Op de fotot v.l.n.r. Irani Sen, Victoria Koblenko en eigenaresse Marja Baas.
  • Launch ROKK ON ROLL23 May 2017, 2:24 pm
    Op 30 mei lanceert Map Renes de nieuwe mode items “ROKK ON ROLL”, circulaire mode van zalmhuid bij de opening van nieuwe formule Bij Giel – Lounge – Fashion – Event. De Zwolse vormgever was één van de zeven Fashion Designers van de Catwalk presentaties tijdens Dutch Sustainable Fashion Week #2016. De exotische rokken zijn vormgegeven van wasbaar zalmleer. The Look van exclusief slangenleer en de souplesse van suède. “ROKK ON ROLL” is een modeservice. In samenspraak met de toekomstige modedrager ontstaat een ontwerp voor een ROKK afgestemd op postuur, modestijl en voorkeur kleur. Bij circulaire mode, is de optie om in de toekomst het materaal zalmleer een andere vorm te geven. Circuleren van een ROKK naar een TAS. Expressie en Lef! Mode weer als uiting van zelfexpressie! Ook wil Map Renes de modeconsument uitdagen om een lange relatie aan te gaan met mode. Zelf heeft zij een leren rok, die zij al ruim dertig jaar bezit. Hoe bijzonder als haar ROKK dragers, dit ook in de toekomst kunnen zeggen. Meer MAPSZ In 1986 is Map Renes gestart met haar onderneming MAPSZ – Mode! Advies Promotie Shows. Ruim vijfentwintig jaar heeft zij als showvormgever de shows vormgegeven in de Internationale Haarmodewereld. Vanuit een visionair voorgevoel creëerde zij de visuele verpakking ofwel een “mood” op het podium. De afgelopen jaren heeft sustainable fashion gepromoot vanuit haar concepten FRISGROEN & Groenkapje. Nu laat zij haar eigen mode items rollen… ROKK ON ROLL, een modelook om op te “vreten” !
  • Lange relatie met kleding!16 May 2017, 2:22 pm
    Voor een item in Pulp de Luxe magazine heeft Map Renes, initiatiefnemer Groenkapje verteld over liefde voor mode en haar lange relaties met kleren. Lees het hieronder haar persoonlijke verhaal over mode. “Lef hebben om een lange relatie aan te gaan met kleren door Map Renes” Als een trotse pauw show ik mijn olijfgroene, leren trenchcoat, die ik al veertig jaar bezit. Als jonge modeliefhebber heb ik deze impuls aankoop betaald met mijn eerste betaalcheques. Mijn maandsalaris als parttime makelaarsassistente heb ik in één keer uitgegeven. Met mijn zwarte leren rok heb ik al een relatie voor mijn Kunstacademie tijd. Op het makelaarskantoor heb ik dit kledingstuk op representatieve wijze gedragen. Later als kunstacademie student gaf ik de rok een punklook met in mijn haar extra blauw en roze kleuren. De afgelopen winter ‘leefde’ ik in mijn eigen vintage rok van 35 jaar geleden. Heerlijk vertrouwd! Een ander Modeliefhebber verhaal is.. In 1986, na de kunstacademie startte ik een eigen onderneming MAPSZ [Mode! Advies Promotie Styling] en werkte ik parttime in een modewinkel met Hollandse ontwerpers. Bij mijn belastingaangifte blijkt dat ik de winkel goed heb gesponsord door mijn eerste jaarinkomen te besteden aan mode. Bij nader inzien had ik geleefd van mijn verdiensten als modeshowvormgever in de Haarmodewereld. Ook uit deze periode heb ik uniek vormgegeven kleren en tassen in mijn kledingkast. JA!, ik hou van mode! Het zit gewoon in mijn genen. Sinds ik FRISGROEN feesten en Groenkapje Catwalk organiseer, koop ik ieder seizoen een eerlijke mode item. Inmiddels heb ik het lef om een lange relatie aan te gaan met eerlijke mode. Mijn favorieten merken zijn People Tree en Skunfunk, die transparant zijn in bedrijfsvoering en laten zien wie hun mode maakt. De afgelopen jaren heb ik eerlijke mode van de verschillende modewinkels en modemerken gepromoot bij de Groenkapje Catwalk. Het was een bijzondere ervaring om bij the Dutch Sustainable Fashion Show 2016 één van de zeven Fashion Designers te zijn. Met als effect dat nu de tijd aan breekt dat ik nu ook een lange relatie aanga met de dragers van mijn mode items JAS | JURK | TAS gemaakt van zalmleer. Bij mijn modeservice investeren de opdrachtgevers in zalmleer als grondstof. Een alternatief voor slangen- en krokodillenleer en een bijproduct van zalm voor de consumptie. Als modevormgever ontwerp ik mode en tassen. Het materiaal kan in de toekomst opnieuw worden vormgegeven naar een ander product. Ik daag Fashion Victums uit om ook een lange relatie aan te gaan met mij als maker. Lancering nieuwe ontwerpen ROKK & TAS, Circulair Fashion items – medio juni 2017.
  • Pulp special #WhoMadeMyClothes26 April 2017, 8:16 pm
    Samen een e-magazine maken als actie voor Fashion Revolution Week! Op 26 april is het e-magazine pulp de luxe editie #WhoMadeMyClothes online. Het is gelukt om in twee weken tijd een magazine voor Fashion Revolution Week, 24 t/m 30 april 2017, vorm te geven. Begin april heeft Job Boersma, initiatiefnemer van het pulp de luxe magazine, Map Renes benaderd als gastredacteur. Vanuit haar Groenkapje netwerk kent zij veel mensen en organisaties, die zich inzetten voor Eerlijke Mode. Van haar een enthousiaste reactie en gelijk ook haar voorwaarde dat het magazine in de Fashion Revolution Week zou verschijnen. Door de input van Groenkapje netwerk is een magazine ontstaan van 118 pagina’s met een mix aan informatie, tips, visies en een tussenstand van de stappen, die zijn gezet voor een verantwoorde modeproductie. Wie? In het magazine zijn verschillende IK interviews zoals van Roosmarie Ruigrok – Clean & Unique, Joke Bom van de duurzame modewebwinkel WatMooi en van Map Renes als redacteur, verbinder, promotor en mode-ontwerper Circular Fashion. Ook initiatieven zoals Eerlijk Winkelen, Stoere Vrouwen, KiesDuurZameMode en het Fashion Revolution NLD team hebben materiaal geleverd. Natuurlijk ook podium voor modewinkels en eerlijke mode labels. Het magazine is vormgegeven door Richard Vermijs – IJgenweis visuele vormgeving. Waarom? Het is vier jaar geleden dat de fabriek Rana Plaza is ingestort in Bangladesh. Dat heeft een schokeffect opgeleverd over heel de wereld. In 2014 is de Engelse Carry Somers het initiatief Fashion Revolution gestart. Om samen aandacht te vragen voor betere werkomstandigheden voor de modearbeiders. Bij de actie is het idee dat de consument de vraag #whomademyclothes stelt aan hun favoriete modemerk. Inmiddels zijn er wereldwijd verschillende intenties ondertekend door politiek en modemerken voor een verantwoorde modeproductie. Echter veranderen heeft tijd nodig zowel bij de consument als modeproducent. Achtergrond informatie In 2013 heeft Map Renes vanuit haar projecten Frisgroen & Groenkapje een FRIS MODE CAFE georganiseerd in brasserie Samen te Zwolle. In samenwerking met Lynsey Dubbeld, trendanalist en auteur boek “Mode voor Morgen”. Ook is een zomerse kledingruil georganiseerd door Das Nouveau Vod. Door een groen feest, café of salon te organiseren, wil Map Renes andere mensen ontmoeten en enthousiasmeren om ecobewuste keuzes te maken voor een betere wereld. Voor deze Fashion Revolution 2017 heeft zij nu samen met Job Boersma, Richard Vermijs en Groenkapje netwerk een magazine gemaakt. “Weet jij wie jouw kleren heeft gemaakt?”
  • Fashion Revolution Talks13 April 2017, 7:15 pm
    Maandag 24 april is het 4 jaar geleden dat in Bangladesh de Rana Plaza kledingfabriek instortte, 1133 mensen om het leven kwamen en honderden arbeiders gewond raakten. Om hier bij stil te staan is het van 24 t/m 30 april 2017 Fashion Revolution Week. In meer dan 100 landen vinden activiteiten plaats om bewustwording te creëren en een transparante kledingindustrie te realiseren met #WhoMadeMyClothes. Fashion Revolution Netherlands organiseert 24 april de Fashion Revolution Talks in het World Fashion Centre Amsterdam, presenteert de Transparency index en voert online campagne. Put on an event! Groenkapje & vrienden maken samen een Pulp de Luxe magazine editie #WhoMadeMyClothes. Een magazine als een actie om ook aan te haken bij deze Fashion Revolution editie. Eerder heeft Groenkapje ModeCafés en Salons georganiseerd om aandacht te generen voor betere werkomstandigheden voor de modemakers in de modefabrieken in de lage lonen landen.  
  • Een Zee aan Avontuur8 April 2017, 4:54 pm
    NIEUW IN DE WILDSTE TUIN: OVERNACHTEN IN EEN ZEE CONTAINER! In het voorjaar krijgt Groenkapje zin in genieten bij buiten zijn. Zo kun je nu bij NETL heerlijk slapen in deze ruige Zeecontainers, die zijn gerecycled tot sfeervolle gastverblijven.

 Lekker buiten in de natuur bivakkeren op je eigen kampeerplek van ongeveer 150 m2. De Zeecontainers zijn goed geïsoleerd en hip ingericht met een tweepersoonsbed, tafeltje met stoelen, kapstok, een minikoelkastje, een kacheltje en overdekt verandaatje. Geen gesleep en extra comfort!

 Op het terras staan twee loungestoelen voor je klaar. Met een kampvuurkacheltje, om ’s avonds bij weg te dromen onder de blote sterrenhemel. Je verblijft vlakbij Natuurkampeerterrein de Mig, op loopafstand van strand en strandpaviljoen. De zeecontainerwoningen zijn rookvrij. Er zijn meerdere stopcontacten, 10 ampère stroom elektra inbegrepen.
Er is beddengoed aanwezig, linnenpakketten afnemen is verplicht. Een Zee aan Avontuur boek je per weekend (3 nachten), midweek (4 nachten) of per week (7 nachten). Voor meer informatie www.netl.nl  
  • Slow & Fair Fashion selectie by Stoere Vrouwen8 March 2017, 7:04 pm
    De organisatie StoereVrouwen laat de hoge kwaliteit zien van deze op duurzame wijze geproduceerde mode. Met vier selecties per jaar willen zij een grote groep modeconsumenten aanspreken op het belang van duurzaam (slow & fair) produceren van kleding. Hierbij is aandacht voor milieu, klimaat,  de leef- en werkomstandigheden, en gelijkertijd laten zien hoe smaakvol en modieus de collecties inmiddels zijn. Consumentengedrag Triodos Bank laat weten dat consumenten in Nederland 400% meer kleding kopen dan 20 jaar geleden. Hiermee is de textielproductie alleen al goed voor 10% van de wereldwijde CO2 uitstoot. StoereVrouwen vindt dat het tijd wordt voor een kwaliteitsverandering en positief tegengeluid, waarin meer informatie over de manier waarop de snelle kledingindustrie (liefst elke week een nieuwe collectie) werkt. Waarom van start op en rondom de Internationale Vrouwendag? Omdat vrouwen zowel aan de ene als de andere kant van de modebedrijfskolom hier groot belang bij hebben. Enerzijds zijn zij trotse en blije dragers van goedgemaakte eigentijdse mode. Anderzijds streven we ernaar de voornamelijk vrouwelijke maaksters meer `loon naar werken´te garanderen. Selectie & TIPS! De komende twee jaar komt StoereVrouwen naast slow & fair fashion selecties, ook met praktische tips over hoe om te gaan met duurzaam consumeren in de mode. Met vintage voorbeelden (hoe ga ik om en waar vind ik tweedehands kwaliteitskleding), hoe repareer of vermaak ik mijn slow & fair fashion kleding?, Recycling en upcycling. Zo is duurzaam consumeren voor iedereen bereik- en toepasbaar. StoereVrouwen is een campagnebureau dat al 10 jaar stimuleert  tot duurzaam consumeren. De komende twee jaar geven en vragen zij extra aandacht aan de top  “slow & fair” modemerken.
  • Honest Rosie mixt mode!16 January 2017, 5:53 pm
    Honest-Rosie is een duurzame en modieuze levensstijl. Sta je ’s morgens voor een overvolle kledingkast, maar kun je niks vinden om aan te trekken? Heb je geen tijd om een outfit samen te stellen, dus kies je voor de meest gemakkelijke outfit? Dan is Honest-Rosie perfect voor jou! Honest-Rosie is een collectie bestaande uit 6 items. Deze items zijn zo veelzijdig dat je er 30 outfits mee kunt samenstellen. Je hebt een outfit voor iedere dag van de maand en voor iedere gelegenheid. Het resultaat is een vollere kledingkast met minder kleding. Honest-Rosie maakt je leven makkelijker door je keuzes te verminderen, terwijl je altijd modieus voor de dag komt. Bovendien is de collectie duurzaam, fair trade en zijn de items gemaakt van biologische materialen. De items zijn tijdloos en de mensen werken in veilige en gezonde omstandigheden waarbij goede lonen worden gewaarborgd. Honest-Rosie is goed voor jou, goed voor het milieu en goed voor iedereen die betrokken is bij het vervaardigen van de collectie. Groenkapje visie Deze collectie maakt mooi overzichtelijk dat je met minder kledingstuk er toch steeds weer anders uit kunt zien. Het daagt uit om uit te proberen!
  • Aftermovie Dutch Design Fashion Show – #DSFW Amsterdam19 October 2016, 11:55 am
    Sfeerbeelden van de Dutch Design Fashion Show op 10 oktober 2016 in De Hallen in Amsterdam. In de week van Dutch Sustainable Fashion Week. In de interviews zijn inspirerende woorden en visie over duurzame mode. Aan het woord zijn Cecile Scheele – Goodbrandz en initiatiefnemer Dutch Sustainable Fashion Week, Marjan Minnesma – Urgenda, Carla Dik –  Tweede Kamerlid ChristenUnie en Map Renes als Fashion Designer en initiatiefnemer Frisgroen en Groenkapje.    
  • Waterzooi zwemt rond #DSFW3 October 2016, 10:54 pm
    De modecollectie “Waterzooi” vormgegeven door Map Renes is te zien bij de twee shows in de Dutch Substainable Fashion Week in Amsterdam. De tijdloze mode is gemaakt van zalmhuid, restafval van de vis. Van 7 t/m 16 oktober 2016 is de derde editie van de Dutch Substainable Fashion Week om aandacht te vragen voor mode, die op een goede wijze is geproduceerd. Het is een landelijk initiatief van GoodBrandz in samenwerking met Urgenda – Kiesduurzamemode, InRetail en Euretco. Bij de DSFW modeshows is aandacht voor circulaire en innovatieve materialen voor duurzame mode. In 2012 is de Zwolse Map Renes al geattendeerd op zalmhuid door Thecla Bodewes, Scheepswerf Bodewes. Voor wie zij de eerste jurk op maat heeft gemaakt. Zalmleer is een alternatief voor runderleer en past bij de duurzame insteek om het gehele beest te gebruiken. In dit geval de vis van vin tot staart. Waarom? Ondanks mondiale acties en landelijke politieke bemoeienis gaat het verduurzamen van de modeproductie traag. Het is de consument, die aan zet is om te kiezen voor goed geproduceerde kleding, gemaakt met respect voor mens, dier en milieu. Bij Map Renes is onbegrip als de consument kickt op het kopen van goedkope kleding. Volgens haar geeft het kopen van fair fashion een blijer gevoel. EN een mens is dubbel op zo mooi in eerlijke mode! In 2009 organiseerde Map Renes haar eerste editie FRISGROEN mode-en leefstijlfeest in poppodium Hedon. Haar doel was om andere Zwollenaren te enthousiasmeren om ook ecobewuste keuzes te maken. Volgens haar is de economische crisis als een wolk voor duurzaamheid geschoven. Helaas zijn er andere belangen, die bepalend zijn voor de komst van niet eerlijke mode winkels in Zwolle. Dit is lastig voor haar en haar Groenkapje team om te accepteren. Na podium te bieden aan andere duurzame modelabels, winkels en andere duurzame initiatieven, staat nu haar eigen modecollectie in de spotlight. Op 7 oktober is “Waterzooi” mode te zien bij de Circulair Fashion Show in WTC. Op 10 oktober, de dag van de Duurzaamheid zijn de mode items te zien in Dutch Designers Show van de Dutch Substainable Fashion Week in de Hallen te Amsterdam. Dichter bij huis is “Waterzooi” te zien bij de tentoonstelling “Leven met aandacht” in het Stedelijk Museum Zwolle vanaf 11 oktober 2016.   Als vis in het water! Map Renes zal zich als een ‘vis in het water voelen’ met gelijkgestemden in de Dutch Substainable Fashion Week. Ruim 400 winkels en organisaties maken het gezamenlijke programma voor deze week. Samen aandacht vragen voor bewuste keuzes in mode en leefstijl. Voor meer informatie Dutch Sustainable Fashion Week. 
  • Frisgroen tijdlijn – 77 activiteiten in 7 jaar!24 September 2016, 9:26 pm
    Bij inventarisatie blijkt dat vanuit Frisgroen initiatief in 7 jaar 77 promotie activiteiten zijn georganiseerd om duurzaamheid aan te zwengelen in Zwolle. Het is een initiatief van Map Renes, die in 2009 het idee had om één duurzaam mode-en leefstijlfeest te organiseren in haar woonplaats. Dit was voor het project “Samen maken we de Stad” van de gemeente Zwolle. Om een goed overzicht te geven van de verschillende activiteiten is een nieuwe website Frisgroen.nu in de maak. Van Frisgroen feest!, diverse Groenkapje guerrilla promotieacties tot Groene Salon #gympies & pumps. Op 10.10.16, Dag van de Duurzaamheid, is nieuwe website online!  Dag van de Duurzaamheid In 2010 heeft Map Renes de landelijke organisatie Urgenda en hun initiatief “Dag van de Duurzaamheid” in Zwolle geïntroduceerd. Ook deed zij een oproep voor een horizontale samenwerking met burgers, initiatieven, creatief, zakelijk, onderwijs en bestuurlijk. Door samen te doen een bredere doelgroep Zwollenaren te informeren en enthousiasmeren voor duurzaamheid. Het is haar bijna gelukt om samen met anderen een tijdelijk groen promotiehuis te organiseren in het oude Postkantoor aan de Melkmarkt gedurende drie maanden. In 2013 en 2014 heeft zij een Pop Up programma vormgegeven waarbij 50 initiatieven zich presenteerden in het Stedelijk Museum Zwolle op de Dag van de Duurzaamheid. Dit jaar is het een geschikt moment voor een Frisgroen terugblik en is aangemeld op de landelijke site www.dagvandeduurzaamheid.nl Groene agenda De komende weken is de agenda van Map Renes gevuld met mode en kunst. Op 10.10.16 is de vernieuwde Frisgroen website online! Van 7 t/m 16 oktober is de Dutch Substainable Fashion Week. Hier is de eigen modecollectie Waterzooi, gemaakt van zalmhuid te zien. Op 7 oktober in WTC te Amsterdam en op 10 oktober in Streetwear modeshow en Substainable Fashion Designer catwalk in de Hallen te Amsterdam. Vanaf 11 oktober is een item Frisgroen activiteiten en de modecollectie Waterzooi te zien bij de tentoonstelling “Leven met Aandacht” in het Stedelijk Museum Zwolle. Op 15 oktober geeft Map Renes een workshop “2 Be on the Green Catwalk” in het kader van de Dutch Substainable Fashion Week in het Stedelijk Museum. Aanmelden via het museum.  
  • 10 oktober! Dag van de Duurzaamheid19 September 2016, 8:33 pm
    Tijdens de landelijke Dag van de Duurzaamheid, op maandag 10 oktober, vinden door heel Nederland duizenden duurzame activiteiten plaats. Op initiatief van duurzaamheidsorganisatie Urgenda laten bedrijven, burgers, overheden, scholen en maatschappelijke organisaties samen zien dat duurzaamheid niet alleen noodzakelijk is, maar ook inspirerend, innovatief en winstgevend. Op 10-10 zijn er onder andere festivals, prijsuitreikingen, congressen, open dagen en duurzame deals. Op duizenden basisscholen wordt voorgelezen uit het nieuwe boek De Wereld van plastic door onder meer wethouders, studenten, prinses Laurentien, weervrouw Helga van Leur en DJ Gregor Salto. Tevens wordt de knikkertegel van gerecycled plastic gepresenteerd. De Trouw Duurzame top 100 wordt bekend gemaakt en er zijn diverse events, shoppingroutes en modeshows tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week. Het Low Car Diet start en er zijn speciale acties bij IKEA en PwC. Het slotevent van de campagne ’17 doelen die je deelt’ vindt plaats op 10-10 evenals de opening van weer een zonnedak op een school via de Schooldakrevolutie. Alle activiteiten staan op de site en zijn te filteren op thema, provincie en trefwoord. “De Dag van de Duurzaamheid is hèt moment van het jaar om de duurzaamheidsbeweging in Nederland nog zichtbaarder, groter en manifester te maken. We willen een circulaire economie, die draait op duurzame energie en groene grondstoffen, want het klimaat is zichtbaar aan het veranderen. Klimaat en energie zouden voor alle politieke partijen topprioriteit moeten zijn bij de komende verkiezingen”, aldus Urgenda directeur Marjan Minnesma De afgelopen zeven jaar is de Dag van de Duurzaamheid uitgegroeid tot dé dag waarop duidelijk wordt hoe groot de duurzaamheidsbeweging al is. Scholen, ondernemers, gemeenten, MKB-ers, kinderboerderijen, universiteiten, winkelketens en kinderopvangcentra laten zich van hun ‘groenste’ kant zien via speciale activiteiten die vermeld staan op de website Dag van de Duurzaamheid (en te filteren zijn op provincie, thema en trefwoord). Doe mee! Iedereen kan meedoen; van kleine persoonlijke acties in huis, met de straat of met de buurt tot een grote actie in de stad of op het werk. Op de website staan vele tips en ideeën voor activiteiten en acties.
  • Tuesday Juiced! by Go with the Glow in INK Hotel6 September 2016, 2:49 pm
    INK Hotel’s Tuesday Juiced  in samenwerking met Go With The Glow! In september zullen de zusjes Isabella en Loulou Machinè van Go With The Glow de receptuur verzorgen van de verse sappen en/of smoothies, die op dinsdag in restaurant PRESSROOM Amsterdam in het INK Hotel verkrijgbaar zijn. Vanaf 7 uur ’s ochtends zijn wekelijks wisselend vers sapjes af te halen, met als thema “Eat the Rainbow”. De recepten van de sapjes reflecteren de plantaardige levensstijl van de zusjes – met als doel een natuurlijke glow en een levensstijl die je doet stralen van binnenuit. Op 6 september: Oranje – “Go With The Glow Orange Immunity Juice”, een verfrissende juice vol met vitamie A, B en C en het wondermiddel kurkuma. Ingrediënten: Ananas, wortel, kurkuma, gember, limoen, kokoswater. Op 13 september: Groen – “Go With The Glow Green Alkaline Smoothie”, een heerijke groene juice die het lichaam alkaliseert. Werkt ontstekingsremmend en is rijk aan vitamine A, C en K. Ingrediënten: groene kool, munt, sinaasappel, citroen, klein scheutje lijnzaadolie, tikkeltje spirulina. Op 20 september: Geel: ” Go With The Glow Yellow Smoothie”, een romige smoothie die perfect is als ontbijt of maaltijd vervanger omdat hij goed vullend is en energie geeft. Rijk aan goede vetten, vezels, omega-3, calcium, eiwitten, vitamine C. Ingrediënten: Kokoswater + kokosvlees, mango, banaan, citroen, chiazaad, klein scheutje ahornsiroop. Op 27 september: Roze: “Go With The Glow Pink Beauty Smoothie”, een heerlijke romige smoothie voor instant-happiness door de prachtige zachtroze kleur. Door de romige structuur lijkt het een beetje op een toetje! Ingrediënten: Aardbeien, banaan, amandelmelk, maca poeder. Rijk aan vitamine C, Foliumzuur, ijzer, calcium en magnesium. Groenkapje is dol op een natuurlijke glow!
  • Urban Smart Farm24 July 2016, 10:00 am
    Innovatieve landbouw in zeecontainers De Urban Smart Farm  maakt gebruik van zeecontainers om in meerdere lagen kruiden, groenten, vissen en schaaldieren op een duurzame manier te kweken in de stad. Het is een Gents initiatief, dat de Korte Keten wedstrijd 2015 van Gent Klimaatstad heeft gewonnen. Urban Smart Farm brengt het gezonde boerenverstand samen met hi-tech onder één dak. Door gebruik te maken van aquaponics, kunstlicht en natuurlijk voer is er één gesloten systeem om kraakverse groenten, vis en schaaldieren te produceren. Dit is een oplossing / antwoord op de uitdagingen zoals verstedelijking, bedreiging visbestanden, food miles en waterverbruik. Samen met de Universiteit Gent is er een proefopstelling van Urban Smart Farm gemaakt in gebruikte zeecontainers, welke in zomer 2016 was te zien bij Dok Gent. Oplossing voor de volgende uitdagingen zoals: Wereldwijde verstedelijking Er leven meer mensen in de stad dan op het platteland en de urbanisatie neemt nog toe toe. In Gent verwachten we de komende jaren een bevolkingsaangroei van 10%. Visbestanden bedreigd Visbestanden zijn bedreigd en de vraag (naar proteïnen) neemt toe. Duurzame teelt van vissen onder gecontroleerde omstandigheden vermindert de druk op de natuurlijke visbestanden. Food Miles Ons voedsel legt vaak heel wat kilometers af voor het op ons bord terecht komt. We vervreemden van ons voedsel maar tegelijkertijd verwachten we authenticiteit en duurzaamheid. Water Traditionele landbouw verduurzaamt maar blijft veel water gebruiken. Aquaponics, de teelt van groenten en vissen in één ecosysteem, vermindert het waterverbruik aanzienlijk. Groenkapje heeft een rondleiding gehad en vind het een mooi innovatief idee.  
Joomla SEF URLs by Artio
DMC Firewall is a Joomla Security extension!