NVWA nam bewust risico door consumenten niet in te lichten over miltvuur

 
Misschien heb je het 25 maart jl. al voorbij zien komen in het RTL Nieuws - Laat; de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) nam afgelopen herfst bewust risico door consumenten niet in te lichten over miltvuur. Op 10 oktober 2014 maakte de NVWA bekend dat een partij rundvlees uit voorzorg van de markt wordt gehaald. De reden is dat twee van de (in Polen) verwerkte karkassen afkomstig zijn van een Slowaakse veehouderij waar naderhand miltvuur is vastgesteld. Dat is een infectieziekte waarbij de gezondheidsgevolgen voor mensen zeer ernstig kunnen zijn. Wanneer je door het eten van de bacterie ziek wordt, is de kans op overlijden vijftig procent (bron: BuRo).Het mogelijk besmette rundvlees is onder meer terechtgekomen bij groothandels, supermarkten, restaurants en slagers. Maar net als bij de paardenvleesschandalen die de afgelopen jaren speelden werd jij niet ingelicht over de eindproducten waarin het verdachte vlees zat. Mogelijk lag het al in je koelkast of vriezer. Alleen de NVWA-inspecteurs konden thuis beslissen welke merken en producten ze niet willen eten.De NVWA bestaat om de volksgezondheid te beschermen. Maar wie beschermt ze nu eigenlijk? foodwatch wil dat de overheid, producenten en winkeliers onmiddellijk bekendmaken wat ze weten: waar zat het 'verdachte' rundvlees in? Vind jij ook dat je als consument het recht hebt om te weten welke partijen en eindproducten betrokken waren bij het miltvuurschandaal? Stuur dan samen met foodwatch een e-mail naar de NVWA en de verantwoordelijke ministeries.
>> Ja, ik stuur een e-mail naar de NVWA en de verantwoordelijke ministeries!  

Woorden stroken niet met daden

foodwatch diende in oktober 2014 een verzoek in op basis van de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB) om openbaar te krijgen welke producten mogelijk besmet waren. De NVWA weigert vooralsnog om die informatie bekend te maken, vanuit de angst dat bedrijven onevenredig benadeeld zouden kunnen worden. Uit overige communicatie in de zaak die wel openbaar werd gemaakt, blijkt de NVWA zichzelf tegen te spreken: miltvuur is zo gevaarlijk voor de consument, dat er geen enkel risico genomen mag worden, maar toch worden consumenten niet ingelicht over welke producten mogelijk nog in hun vriezer lagen (of liggen). Bijvoorbeeld in de brief van 16 oktober die de NVWA naar alle afnemers stuurde: "De gevolgen van miltvuur zijn dermate ernstig dat zelfs een heel kleine kans daarop niet aanvaard kan worden. (...) Daarom dient uit voorzorg de hele partij vernietigd te worden." En in de nota van 4 november aan staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken: "Gezien de risico's die met miltvuur gepaard gaan, heeft de NVWA besloten geen risico te nemen..." Hoewel het grootste deel van de partij daadwerkelijk terug is geroepen, is een deel van het vlees aangemerkt als ‘geconsumeerd’. Daarnaast bleek uit de documenten dat het 'evenmin inzichtelijk te maken (is) hoeveel van het mogelijk besmette vlees via de supermarkten bij de consument terecht is gekomen.' Kortom, de woorden van de NVWA stroken niet met de genomen acties. De NVWA heeft duidelijk wel een risico genomen door consumenten niet te informeren over de betrokken eindproducten.

foodwatch gaat in bezwaar
foodwatch vindt dat consumenten het recht hebben om te weten welke producten riskant zijn en zal dan ook bij de NVWA blijven aandringen op volledige openheid. Op 26 februari is foodwatch in bezwaar gegaan tegen de beslissing van de NVWA om de namen van de betrokken producten niet openbaar te maken. Wij blijven eisen dat jij als consument geïnformeerd wordt. En jij kunt ons daarbij helpen: Vind jij ook dat je als consument het recht hebt om beschermd te worden tegen gezondheidsrisico's? Stuur dan samen met foodwatch een e-mail naar de NVWA en de verantwoordelijke ministeries.

>> Ja, ik doe mee aan de -mailactie!

 

Kom in actie voor eerlijke etiketten; teken de petitie!

 
Teken de petitie voor eerlijke etiketten >>

Met water opgespoten vlees, nepkaas en cantharellensoep met slechts 0,1 procent cantharel: voedselproducenten misleiden ons bewust met hun etiketten, verpakkingen en reclame. En, raar maar waar: dat mag vaak gewoon. Onze wetten en regels bieden namelijk veel ruimte voor misleidende marketing. En waar ze ons wel beschermen, faalt de handhaving nogal eens. foodwatch presenteert vandaag een actieplan van 15 punten die moeten veranderen om misleiding te stoppen. Zo maken we ons sterk voor jouw recht om te kiezen wat je eet.

Kom nu samen met foodwatch in actie! Teken de petitie en roep minister Schippers van Volksgezondheid op dit plan uit te voeren:

>> Ja, ik teken de petitie voor eerlijke etiketten!

Export biologische producten nadert miljard euro

De Nederlandse export van biologische landbouwproducten is in 2014 opnieuw fors gestegen. De waarde van de export bedraagt 928 miljoen euro, een stijging van 11 procent ten opzichte van 2013. Staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken presenteert de nieuwste cijfers van stichting Bionext vandaag op de BIOFACH, de grootste biologische vakbeurs ter wereld in het Duitse Neurenberg. Nederland is dit jaar partnerland en is met een recordaantal van 100 bedrijven op de beurs aanwezig.

Bio in trek

Dijksma: "Andere landen genieten van onze biologische wortels, tomaten, kaas, eieren en granen. Zo groeide de biologische exportomzet met 100 miljoen euro. En dat is niet voor niets. Consumenten willen meer en meer producten met aandacht voor dierenwelzijn, natuur en milieu. Een goede groene ontwikkeling en onze bedrijven kunnen aan die vraag voldoen, want kwaliteit groeit in Nederland!"

Exportmarkten

Voor de Nederlandse export van biologische producten blijven omringende landen de belangrijkste markten. Vooral granen, wortels, eieren en zuivel zijn gewild. Duitsland staat daarbij veruit bovenaan met een omzetaandeel van ruim 40 procent. Veel Nederlandse biologische bedrijven hebben hechte samenwerkingsverbanden met hun Duitse afnemers en openen ook vaak vestigingen in Duitsland zelf. Na Duitsland zijn België, Frankrijk, de Scandinavische landen en het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste exportlanden. Maar ook de export naar de Verenigde Staten en Azië stijgt stevig en biedt goede kansen voor de toekomst.

Nederlandse en wereldwijde biobranche

De exportomzet van de Nederlandse biobranche met 3600 bedrijven groeide in 2014 met 11 procent. Van de producten die in Nederland geproduceerd worden, zijn de biologische kasgroenten de sterkste stijger van 43 naar 50 miljoen euro. In de periode 2008 tot en met 2013 zijn de binnenlandse consumentenbestedingen aan biologische producten in de belangrijkste verkoopkanalen gestegen van 500 miljoen naar bijna een miljard euro. Nederland hoort hiermee bij de snelle groeiers. De wereldwijde omzet van biologische producten komt boven de 80 miljard dollar uit.

Kom in actie voor eerlijke etiketten; teken de petitie!

Met water opgespoten vlees, nepkaas en cantharellensoep met slechts 0,1 procent cantharel: voedselproducenten misleiden ons bewust met hun etiketten, verpakkingen en reclame. En, raar maar waar: dat mag vaak gewoon. Onze wetten en regels bieden namelijk veel ruimte voor misleidende marketing. En waar ze ons wel beschermen, faalt de handhaving nogal eens. foodwatch presenteert vandaag een actieplan van 15 punten die moeten veranderen om misleiding te stoppen. Zo maken we ons sterk voor jouw recht om te kiezen wat je eet.

Kom nu samen met foodwatch in actie! Teken de petitie en roep minister Schippers van Volksgezondheid op dit plan uit te voeren:

>> Ja, ik teken de petitie voor eerlijke etiketten!  

NVWA erkent misleiding
Kijk je op de website van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) onder Etikettering van Levensmiddelen en Misleiding, dan is de eerste zin: 'De productnaam of de afbeelding op een verpakking of etiket hoeft niet exact overeen te komen met de inhoud van het product.' Verderop staat nog dat meldingen over misleiding geen prioriteit krijgen. Het tekent de houding van deze handhavende overheidsinstantie: de voedselindustrie krijgt veel ruimte voor haar misleidende praktijken.

Zo mag Albert Heijn de ronkende naam 'romige bospaddenstoelensoep met cantharellen' opvoeren, ook al is in het 'Excellent' soepje slechts 0,1 procent cantharel te vinden. Waarom staat de wet dat toe? Omdat AH die 0,1 procent cantharel in de ingrediëntenlijst zet. De NVWA snapt best dat dit 'consumenten het gevoel kan geven dat zij worden misleid.' Maar dat is niet haar verantwoordelijkheid, vindt de NVWA. Moet je als consument maar beter lezen.

Verdeel en heers
Zo'n houding is niet alleen de omgekeerde wereld, maar leidt de aandacht ook af van het werkelijke probleem. De NVWA wijst de slachtoffers van misleiding op hun 'verantwoordelijkheid' en negeert de verantwoordelijke partijen. Die strategie blijkt heel effectief. Als het over misleiding gaat, is de eerste vraag vaak: hoe kunnen consumenten zichzelf hiertegen beschermen? En niet: hoe stoppen we de misleiders? Hoe kunnen we het systeem en de houding van de industrie veranderen, zodat consumenten zeker weten dat ze eerlijke producten kopen?'

Dat moet anders! Naar de petitie>>

Volksgezondheid al in gevaar
De overheid komt pas in actie als de volksgezondheid in gevaar is. Maar dan had de NVWA al lang actie moeten ondernemen: de volksgezondheid loopt immers al jaren gevaar. Ruim 40 procent van de Nederlanders is te dik en één op de zeven kinderen en jongeren worstelt met overgewicht of obesitas. Toch slingert de NVWA de vele suiker-, zout- of vetbommen in de supermarkt niet op de bon, ondanks misleidende slogans als 'verantwoord', 'evenwichtig' of 'gezond'.

Tijd voor verandering
Dankzij de aandacht van consumentenorganisaties en de druk van consumenten staat misleidende marketing inmiddels op de politieke agenda. Minister Schippers van Volksgezondheid heeft in december 2013 beloofd om met een actieplan te komen. Het is inmiddels een jaar later en foodwatch heeft nog geen actieplan van de minister gezien. Daarom eisen we dat de minister haar ambitie zo snel mogelijk concreet maakt door het 15 puntenplan in te voeren.

Kom in actie!
Teken de petitie voor eerlijke etiketten en roep minister Schippers van Volksgezondheid op het 15 puntenplan uit te voeren. Naar de petitie >>

>> Ja, ik teken de petitie voor eerlijke etiketten!

 

Volkoren pannenkoeken

pannenkoek500 gram volkorenmeel
1 mesp. zout
2 grote eieren
0.5 l melk
boter om te bakken

Neem 500 gr. volkorenmeel en doe het in een grote kom. In het midden maak ik een kuiltje en giet daarin wat melk ( ik neem meestal halfvolle of volle). Roer dit voorzichtig door en begin van binnenuit, neem steeds wat bloem mee. Schenk nu geleidelijk melk erbij en blijf goed roeren anders krijg je klontjes. Roer net zo lang tot het beslag helemaal glad is. Meestal heb ik wel een literpak melk erbij gedaan in totaal.
Nu kunnen de eieren erbij en wel één voor één.Steeds elk ei er helemaal doorroeren totdat je het niet meer ziet in het beslag, dan pas het volgende. heb ik grote eieren dan gebruik ik er 3, bij medium zijn het er 4. Als laatste doe ik er dan wat zout en eventueel 1 theelepel suiker bij.
Nog een keer doorroeren en het beslag is klaar.
laat het beslag circa 30 minuten rusten.
Verhit een klontje boter in een koekenpan met een dikke bodem en een anti-aanbaklaag. Schep een dun laagje beslag in de pan en draai de pan rond zodat het beslag gelijkmatig over de bodem kan uitlopen. Laat de pannenkoek op middelhoog vuur circa 3 minuten bakken tot de onderkant gekleurd en de bovenkant droog is. Keer met behulp van een paletmes, een spatel of een pannendeksel om en laat de onderkant in circa 1 minuut goudbruin bakken. Laat de pannenkoek uit de pan op een platte schaal glijden en bak de overige pannenkoeken op dezelfde manier. Houd de gebakken pannenkoeken warm op bord met daarondereen pan met heet water

 

Winterse superverrassing Erwtensoep met pannenkoek

Subcategorieën

Meatfree monday

 


Om voedsel te produceren is water nodig, mest, grond en energie.
Het produceren van voedsel heeft invloed op het milieu;
er is een duidelijk verband tussen de moderne grootschalige
land- en tuinbouw, intensieve veeteelt en visserij, en problemen zoals water- en
grondvervuiling, erosie, de uitstoot van kooldioxide (CO2), het dalen van de grondwaterspiegel
en het afnemen van de biologische diversiteit. Ook draagt voedsel bij
aan het broeikaseffect: bij iedere stap in het productieproces komen broeikasgassen
vrij uit de verbranding van de benodigde fossiele brandstoffen. Het produceren, opslaan,
transporteren, bewaren en koken van voedsel kost bovendien veel energie. Verder
belast voedsel het milieu door afval.

Broeikasgassen

Vlees is ook een belangrijke bron van broeikasgassen. De veehouderij stoot wereldwijd
net zoveel broeikasgassen uit als alle auto's, vrachtwagens, treinen, boten en
vliegtuigen samen: circa 18 procent. Uit onderzoek blijkt dat als alle Nederlanders
één dag in de week alle dierlijke producten zouden vervangen door sojaproducten, dit
evenveel CO2 zou besparen als het verdwijnen van 430.000 auto's van de Nederlandse
wegen (bron ENSA).
Ook op dit punt scoort rundvlees het slechtst. Naast koolstofdioxide dat vrijkomt
uit de verbranding van fossiele brandstoffen, gaat het om methaan en lachgas, die
nog schadelijker zijn voor het milieu. Methaan ontstaat in de maag van

Daarom  een vlees-vrije maandag

De vlees vrije maandag probeert mensen één dag, een week geen vlees, te laten eten.

Niet alleen voor vegetariërs, maar voor voor mensen die willen experimenteren met smaken en groenten en ontdekken dat ze spannende kleurrijke maaltijden kunnen maken  zonder altijd op vlees te vertrouwen.

Eet meer groenten is niet alleen ideaal voor uw gezondheid maar ook goed voor de aarde!

VN-top klimaat wetenschapper Rajendra Pachauri stelt dat "de vleesproductie meer broeikasgassen in de atmosfeer brengt dan vervoer."

 

Joomla SEF URLs by Artio

Groen.Duurzaam facebook agenda

Groen.Duurzaam facebook

Our website is protected by DMC Firewall!