Veel drinkpakjes voor kinderen zijn extreem zoet. Mede hierdoor krijgen kinderen veel te veel suikers binnen: 51 kilo per jaar, waarvan ongeveer de helft aan kristalsuiker. Dat betekent dat een gemiddelde 8-jarige jaarlijks meer dan zijn of haar eigen gewicht aan suikers binnenkrijgt!

De hoge suikerconsumptie verbaast je wellicht niets als je weet hoeveel suiker (kristalsuiker, vruchtensuiker, melksuiker) er in zo’n drinkpakje zit: gemiddeld 4 suikerklontjes en één op de vier drinkpakjes bevat zelfs meer suiker dan Coca-Cola, bleek uit eerder onderzoek van foodwatch! Tot meer dan 6 suikerklontjes per pakje.

 
 
  Bekijk alle drinkpakjes  
 
     
 
  Klik hier voor de resultaten uit het onderzoek  
 
 
 

Bedenk daarbij dat de Wereldgezondheidsorganisatie adviseert dagelijks bij voorkeur niet meer dan 6 suikerklontjes ‘vrije’ suikers te eten en drinken. Daar zit je met veel populaire drinkpakjes van kinderen dus al overheen! Gevolg op latere leeftijd: diabetes type 2, hartziekten en beroertes.

 
 

Vijf soorten drinkpakjes waar je extra op moet letten:

1 Yoghurtdrinks
Yoghurtdrinks kwamen in ons onderzoek als zoetste uit de bus: tot wel 13 gram suikers per 100 ml. Dat is dus zes-en-een-halve suikerklont per drinkpakje! Als je je kind voor de ochtendpauze, middagpauze en na school deze yoghurtdrinks geeft, dan heeft je kind al zo’n 20 suikerklontjes achter de kiezen!

 2 Chocomelk
Waarom houden zoveel kinderen toch van chocomelk? Omdat het extreem zoet is: tot wel zes suikerklontjes per pakje. Dat is nog meer dan in cola! Van de 21 drinkpakjes met meer dan 6 suikerklontjes per pakje, waren er 9 chocomelk. En of de chocomelk nu vol, mager of halfvol is, het kunnen allemaal evengoed suikerbommen zijn. Vol, mager of halfvol zegt alleen iets over het vetgehalte. Dergelijke chocomelk is dus géén gezond alternatief.

3 ‘Vruchten’drankjes
Veel vruchtendrankjes pronken met mooie grote stukken gezond fruit op de verpakking. Maar vaak zit er amper echt fruitsap in. In veel van dergelijke pakjes zit meer suiker dan fruit.

4 Vruchtensap
Vruchtensap heeft ten onrechte een gezond imago. In het proces van fruit naar sap verdwijnen de meeste gezonde stoffen, zoals de vezels. Wat overblijft is vooral (vruchten)suikerwater. Je lichaam verwerkt deze suikers anders dan wanneer ze nog in vers fruit zitten, wat deze suikers extra ongezond maakt. De New York Times legt het hier goed uit.

 5 Kunstmatige gezoete drankjes
De overdaad aan suiker in ons eten en drinken ligt terecht onder vuur. Dé oplossing waar de voedingsindustrie mee komt, is de suiker vervangen door kunstmatige zoetstoffen. Deze zoetstoffen zijn echter geen gezond alternatief. Ook kunstmatige zoetstoffen worden in veel onderzoeken in verband gebracht met obesitas en suikerziekte (diabetes type 2). De specialisten van Harvard ontraden kinderen drankjes met zoetstoffen te drinken. Daarbij verpest het onze smaak: de overmaat aan suiker zorgt ervoor dat – vooral kinderen - andere smaken niet leren waarderen. En dat zie je terug in hun eetgewoontes de rest van hun leven.  

Bekijk hier de suikergehalten van de drinkpakjes uit alle grote supermarkten.
 
 
 
  Twitter   Facebook   LinkedIn
 
 
 
 
Joomla SEF URLs by Artio
Our website is protected by DMC Firewall!