Samen duurzaam

Bespaar makkelijk en snel op uw gasrekening

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
radiatorfolie

Radiatorfolie verdient zich snel terug, maakt het huis aangenamer en dempt de gasrekening

Achter radiatoren verdwijnt veel warmte, omdat hier het temperatuurverschil met buiten het hoogst is. Wilt u voorkomen dat de warmte via de muur naar buiten lekt? Dan is radiatorfolie een goede oplossing.Met een klein product kunt u al veel besparen! Hou de warmte binnen met radatorfolie: Eenvoudig aan te brengen en bewezen effectief.

bekijken
0
0
0
s2smodern

Suikerbommen in schooltassen

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Ondanks alle beloftes van de industrie tot suikerreductie zijn yoghurtdrinks en chocolademelk - die veel kinderen dagelijks meenemen naar school - nog steeds suikerbommen

Tot 6 suikerklontjes per pakje

Gemiddeld zit er 8,2 gram suiker per 100 ml in zo'n drinkpakje. Dit komt neer op meer dan 4 suikerklontjes in een pakje, met uitschieters tot 6 suikerklontjes per pakje.

Een kind die in de ochtend- en middagpauze zo'n pakje met 6 suikerklontjes drinkt, overschrijdt al de door de Wereldgezondheidsorganisatie aanbevolen hoeveelheid toegevoegde suikers voor een hele dag.

In de vruchtenyoghurtdrankjes zit overigens amper vrucht. Deze drinkpakjes ogen door de vruchten gezonder maar dat valt dus vies tegen. Ze hebben gemiddeld zelfs een 7 keer hoger suikergehalte dan vruchtensapgehalte.

Zoete beloftes industrie

Onder het Akkoord Verbetering Productsamenstelling beloofden fabrikanten in 2015 het suikergehalte van zuiveldrankjes met 3% naar beneden te halen. De wetenschappers die hierbij betrokken waren bekritiseerden de toezegging gelijk al als ‘matig ambitieus’.

In het recent afgesloten preventieakkoord belooft de industrie haar zuiveldrankjes nogmaals met 5% in suikergehalte te laten dalen. Dit zal niet voorkomen dat een groot deel van deze drankjes vrijwel even zoet als of zelfs zoeter zal blijven dan Coca-Cola.  

foodwatch gelooft niet in zelfregulering van de industrie. Wij bepleiten overheidsbeleid om de gezonde keus echt makkelijker te maken, zoals btw-vrije groenten en fruit, een suikertaks en een verbod op kindermarketing.

Op die manier zijn we niet meer afhankelijk van de ‘zoethoudertjes’ van de industrie

0
0
0
s2smodern

Eerlijk eten thuis gebracht

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

 

"Elke dag zijn ze bezig om de beste ingrediënten en de lekkerste recepten voor u bij elkaar te brengen in de maaltijdboxen van de Krat. Dat doen ze met hartstocht voor eerlijk, biologisch en lekker eten, met liefde voor hun klanten en hun leveranciers, en met respect voor de natuur. Alleen het beste is goed genoeg voor de Krat!"Alle recepten (inmiddels ruim 2000!) worden door het team van de Krat zelf met veel aandacht en liefde bedacht en getest, en zijn online en in het meegeleverde receptenboekje na te lezen.

De Krat wordt al jaren als beste getest onder de maaltijdboxen. Onder andere weekblad Margriet, consumentenmagazine RADAR+, tv-programma KASSA en foodbloggers zijn laaiend enthousiast over de Krat.

omschrijving

De Krat is de oudste maaltijdbox van Nederland. Al in november 2010 begon Eefje Brugman met het thuisbezorgen van houten kratjes met alle ingrediënten voor het bereiden van drie (h)eerlijke maaltijden.

In eerste instantie leverde de Krat alleen in Amsterdam, maar door de jaren is het bezorggebied steeds verder uitgebreid. Sinds ruim een jaar (juni 2015) is de Krat in heel Nederland verkrijgbaar, met uitzondering van Zeeuws-Vlaanderen en de Waddeneilanden.

De Krat heeft een eenvoudige ambitie: meer mensen bekendmaken met lokale en duurzaam gekweekte producten. Daarbij hanteert de Krat het eenvoudige principe van tijd en plaats: alle ingrediënten zijn seizoensgebonden (tijd) en lokaal (plaats) gekweekt. Zo zorgt de Krat niet alleen voor gevarieerde, duurzame en (h)eerlijke maaltijden, maar brengt het bedrijf ook lokale boeren en telers onder de aandacht.

Naar De Krat

0
0
0
s2smodern

Schokkende waarschuwing van klimaatwetenschappers!

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

De beste klimaatwetenschappers ter wereld waarschuwen dat we maar 12 jaar meer hebben om een klimaatcatastrofe te voorkomen -- 12 jaar!

Wereldleiders komen binnenkort bijeen om te beslissen hoe ze zullen reageren. De EU stelt een dringend plan voor om de CO2-uitstoot te doen verdwijnen -- maar Trump en zijn bondgenoten doen alles wat ze kunnen om het plan te verpletteren.

Dat kunnen we niet laten gebeuren -- dit gaat over zelfmoord plegen versus overleven!! De top vindt plaats over enkele dagen. Samen kunnen we er onze massale, wereldwijde oproep voor 100% schone energie presenteren, om onze toekomst en alles waar we van houden te redden. Teken de oproep en breng iedereen op de hoogte!

De waarschuwing van de wetenschappers is angstaanjagend. Als we nu geen actie ondernemen, stevent de wereld af op stijgende zeeniveaus, hevigere orkanen, bosbranden, overstromingen en de verwoesting van essentiële ecosystemen zoals koraalriffen.

We weten precies wat ons te doen staat -- zorgen dat de hele wereld tegen 2050 klimaatneutraal is en als de bliksem overschakelen op 100% schone energie.

Het is aan ons om Europa’s klimaatplan voor een klimaatneutrale wereld te steunen en te zorgen dat andere landen zich aansluiten. Avaaz-medewerkers zullen aanwezig zijn op de top en onze stemmen rechtstreeks overhandigen aan de leiders ter plaatse -- teken nu en deel dit overal:

Klik hier om onze leiders wakker te schudden over het klimaat

We merken het allemaal -- bosbranden, overstromingen, hittegolven. De opwarming van de aarde is geen toekomstvoorspelling -- ze is volop bezig. En het zal nog veel erger worden, tenzij we politici kunnen overtuigen dat dit dé prioriteit voor het volk is -- NU METEEN! Laten we onze stem verheffen.
0
0
0
s2smodern

Duurzaam wassen is een cadeautje voor je kleding én je machine.

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Seepje maakt was- en reinigingsproducten van superschillen uit de Himalaya, die in overvloed aan bomen in India en Nepal groeien. Wanneer deze superschillen water zien, maken ze een natuurlijke vorm van zeep aan die je kleding heerlijk schoon én zacht maakt. In ‘t Washok maken ze daar middels een kook- en filterproces** een vloeibaar extract van de schillen.

Meer over Seepje

Totale assortiment Big Green Smile

0
0
0
s2smodern

Coca-Cola light gesponsord door Rutte III

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Al sinds de start van het kabinet Rutte III, broedt het kabinet op een 'preventieplan' tegen obesitas en andere voedingsgerelateerde ziektes. Dat is hard nodig. Zo komen er bijvoorbeeld wekelijks meer dan 1.000 patienten met het voedingsgerelateerde diabetes twee bij in Nederland.

Tientallen partijen werden bij het meedenken rond het preventieplan betrokken, niet in de laatste plaats de voedingsindustrie. En het duurde en duurde maar.

Vandaag lekte een deel van de plannen uit via het Algemeen Dagblad. Zij wisten te melden dat de verbruiksbelasting op bronwater en suikervrije frisdrank zal worden geschrapt.

Dus Coca-Cola light wordt goedkoper gemaakt, in de strijd tegen obesitas...?

Op het Coca-Cola hoofdkantoor zal men waarschijnlijk de vlag hebben gehesen. Zoveel steun van Rutte III voor hun niet bepaald gezonde product, zal zelfs Coca-Cola hebben verbaasd. Eerder al wekte een pro-Coca-Cola speech van premier Rutte bij de opening van een nieuwe Coca-Cola fabriek verbazing. Later werd de verbazing nog groter toen bleek dat de speech van Rutte grotendeels rechtstreeks uit de folder van Coca-Cola was geknipt en geplakt.

En nu dus 'sponsoring' van Coca-Cola light & co. Het doet een beetje denken aan de discussie rond de dividendbelasting. Moeten we dit soort maatregelen zien in het licht van de bouw van de nieuwe fabriek van coca-Cola in Nederland en het paaien van multinationals om ze als Nederland te vriend te houden? Je hoopt natuurlijk dat dit niet zo is.

Maar waarom wordt deze maatregel dan wél genomen? Gerenomeerde instanties als Harvard en het Franse Anses zetten sterk hun vraagtekens bij frisdranken met kunstmatige zoetstoffen. Ze worden in vele onderzoeken in verband gebracht met obesitas en diabetes type 2. De link is nog niet geheel duidelijk. Maar twijfel genoeg voor de Franse regering om haar beleid te richten op het minder zoet maken van producten, in plaats van het vervangen van suiker door kunstmatige zoetstoffen. Zo geldt daar een suikertaks ook op light frisdrank om consumptie ervan te ontmoedigen.

0
0
0
s2smodern

Kies groene stroom

 
 

Groen.Duurzaam facebook agenda

Groen.Duurzaam facebook

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd